Dagligvaruhandeln visar en fortsatt stabil ökning, där både butikshandel och e-handel bidrar till tillväxten. Enligt Svensk Dagligvaruhandel var november en månad med något starkare siffror än tidigare under året, vilket speglar en långsam förbättring av hushållens ekonomiska läge.
"Försäljningsutvecklingen var högre i november jämfört med de föregående månaderna. Högre konsumtionsnivåer bidrar till volymtillväxt, och nu går vi in i en av årets viktigaste perioder, där veckan före jul vanligtvis genererar cirka 30 procent högre försäljning än en vanlig vecka," säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.
Stark ökning i butik och stabil e-handel
Butikshandeln redovisade en ökning på 5,2 procent i november jämfört med samma månad förra året. Samtidigt fortsatte e-handeln att visa tillväxt med en ökning på 3,7 procent. Upphämtning i butik var den kategori inom e-handeln som ökade mest, med hela 8,8 procent, medan hemleveranserna steg med blygsamma 0,2 procent.
E-handeln stod för 4,4 procent av den totala dagligvaruförsäljningen under november, vilket markerar årets åttonde raka månad med positiv utveckling.
"E-handeln har varit stabil under hela året och fortsatte att bidra till den övergripande tillväxten. Vi ser att konsumenterna i allt högre grad kombinerar digitala och traditionella köpkanaler, "säger Karin Brynell.
Inflation och kalenderkorrigering
Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 1,9 procent i november, enligt SCB:s Konsumentprisindex. Detta gjorde att den prisjusterade försäljningsutvecklingen uppskattas till 3,2 procent.
Med kalenderkorrigering på 0,7 procent landade den totala försäljningsutvecklingen på 4,4 procent för månaden. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras den faktiska tillväxten till 2,5 procent.
Dagligvaruindex för december väntas bli publicerat den 16 januari.