Regnbågsflaggor borttagna på svensk skola: Ifrågasätts av personalen

Ida Hansson

49 veckor sedan

|

10/12/2023
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En medarbetare uttrycker att rektorn tycks ha vikit sig för vårdnadshavarnas åsikter.

På Ekensbergsskolan har regnbågsflaggor tagits ned från klassrum och korridorer, ett beslut som väckt frågor och kritik bland skolans personal.

En pedagog uttrycker oro över vad detta beslut signalerar om barnkonventionen och principen om allas lika värde.

Beslutet att ta ned flaggorna kommunicerades av rektorn under ett personalmöte, där det framkom att vissa vårdnadshavare haft synpunkter på flaggornas närvaro.

Det nämndes att flaggorna associeras med sexualitet, vilket ansågs olämpligt för yngre elever. Det rapporterar Mitt i.

En medarbetare som deltog i mötet uttrycker att rektorn tycks ha vikit sig för vårdnadshavarnas åsikter, och flera pedagoger delar denna kritik.

De ifrågasätter vilka signaler som skickas till eleverna genom att ta bort dessa symboler för inkludering och mångfald.

Rektorn Kristina Bergström ger en annan bild när hon kontaktas.

Hon betonar att skolan ska vara välkomnande för alla, men att man måste balansera mängden av symboler och dekorationer.

Med hänvisning till elever med särskilda behov, nämner hon att skolan strävar efter att hålla dekorationer på en miniminivå. Hon förklarar att med julen i antågande, byts vissa dekorationer ut.

Bergström påpekar att skolan har ett demokratiuppdrag som inte inkluderar att ta ställning i specifika frågor.

Regnbågsflaggan, som hon beskriver som en viktig symbol, tas upp under temaveckor där eleverna får ta del av olika åsikter och strömningar i samhället.

Vidare bekräftar Bergström att vissa vårdnadshavare uttryckt kritik mot flaggorna som politiska symboler, men förnekar att detta var anledningen till att de togs ned.

Hon förklarar att den rosa färgen i flaggan representerar sexualitet, vilket bör beaktas i relation till elevernas ålder och mognad.

På frågan om borttagandet av regnbågssymboler kan skicka negativa signaler till eleverna, tror Bergström inte det. Hon menar att eleverna skulle ha uttryckt sig om de upplevde det så.