Men en tidigare granskning av Aftonbladet har avslöjat att allt inte står rätt till med de prissänkningar som butiker lockar med.
Nu tar Sverige krafttag mot detta genom en ny lagstiftning och en kommande granskning av Konsumentverket.
Karolin Kühn, jurist på Konsumentverket, förklarade i samband med Aftonbladets granskning att butiker ofta hänvisar till ett högre ordinariepris än vad produkterna faktiskt är värda.
"Det här det vanligaste sättet, man använder sig av ett jämförelsepris som inte använts tidigare. Det kan kallas olika saker också, som ordinarie pris eller rekommenderat pris," sa hon.
För att illustrera problemet nämnde Aftonbladet ett exempel där en butik påstod att en rea-vara kostade 1 999 kronor, med ett rekommenderat pris på 3 999 kronor.
I verkligheten hade varan aldrig kostat mer än cirka 2 200 kronor. Kühn poängterade att "i slutändan spelar det ingen roll, är det i ett rea-sammanhang ska priset ha använts av butiken för att man ska kunna använda sig av det."
För att komma till rätta med problemet infördes en ny bestämmelse den 1 september förra året.
Denna lag kräver att företag måste ange det lägsta priset som produkten har haft under de senaste 30 dagarna om de påstår att priset har sänkts, enligt Konsumentverket.
Nu tar Konsumentverket nästa steg i kampen mot vilseledande prissättning. Regeringen har gett myndigheten i uppdrag att se till att handeln följer den nya prisinformationslagen.
"Flera företags prisinformation vid prissänkningar kommer att granskas för att se om bestämmelsen efterlevs," meddelade Konsumentverket i ett pressmeddelande.
I den kommande granskningen kommer Konsumentverket att fokusera på flera punkter.
Dessa inkluderar att kontrollera om företagen anger det lägsta priset som har tillämpats under de senaste 30 dagarna före prissänkningen, var detta pris placeras, och vilka referenspriser som används.