Så vill Coop hjälpa kunderna att välja svenskt: Ny storsatsning på gång

Ida Hansson

52 veckor sedan

|

18/09/2023
Nyheter
Foto: Wikipedia Commons
Foto: Wikipedia Commons
Den 18 september händer det.

Från och med den 18 september till den 1 oktober kommer Coop att göra det enklare för sina kunder att välja svenskproducerade livsmedel.

Detta är en del av en ny strategi som syftar till att stärka den svenska livsmedelsproduktionen och öka medvetenheten bland konsumenterna. Det upplyser Coop i ett pressmeddelande.

Coop, som ägs av 3,8 miljoner medlemmar och är en av Sveriges största livsmedelskedjor, har cirka 800 butiker runt om i landet. De har nyligen meddelat att de kommer att märka alla svenskproducerade varor med etiketten "Från Sverige". Detta inkluderar produkter som är odlade, uppfödda, förädlade och förpackade i Sverige.

Mattis Bergquist, Hållbarhetschef på Coop Sverige, förklarar att detta initiativ kommer att göra det lättare för kunderna att göra medvetna val. "Genom att välja svenska produkter som kött och mjölk stärker vi den svenska livsmedelsproduktionen och ökar vår självförsörjningsförmåga," säger han.

Enligt en färsk undersökning från opinionsinstitutet Demoskop letar nästan 60 procent av svenskarna alltid efter produkter med svenskt ursprung när de handlar livsmedel. Denna satsning kommer därför inte bara att gynna konsumenterna utan också den svenska produktionen och handeln.

På den svenska livsmedelsmarknaden dominerar tre stora aktörer: Ica, Coop och Axfood. De äger tillsammans över 90 procent av marknaden, med Ica som den största aktören och Coop som den näst största.

Denna nya satsning från Coop kommer att ytterligare stärka deras position på marknaden och bidra till en mer hållbar livsmedelsproduktion i Sverige.