En undersökning utförd av prisjämförelsesajten Prisjakt avslöjar att svenska konsumenter är mycket skeptiska till Black Friday-reor.
Endast 12 procent av de tillfrågade litar på butikernas erbjudanden, medan hela 81 procent uppger att de har lågt förtroende för reorna.
Konsumentexperten Isabella Ahmadi förklarar varför många svenskar känner sig lurade.
"Jag är tyvärr inte så förvånad. Konsumenter har blivit mer medvetna om fejk-reor genom både egna erfarenheter och media. Dessutom urholkas förtroendet när det ständigt pågår kampanjer och reor under hela året," säger Ahmadi.
Butiker anklagas för att höja priser inför rean
Samtidigt som kritiken växer, har flera konsumenter i Skövde uttryckt sin skepsis mot Black Friday-erbjudanden. Viktoria Johansson, som intervjuades av TV4 Nyheterna, berättar hur konsumenter numera kan använda internet för att jämföra priser och se hur de förändras över tid.
"Man har insett att det inte alltid är så bra reor. Nu kan man se prishistoriken och märker att butiker höjer priserna inför rean," säger Johansson.
Nya lagar om prishistorik – men butiker hittar kryphål
För att motverka missbruk infördes 2022 en lag som kräver att butiker visar priset på en vara de senaste 30 dagarna.
Men Prisjakt har identifierat att många butiker höjer priserna redan i oktober, vilket innebär att prishöjningarna inte omfattas av lagen.
"Vi såg att 39 procent av alla produkter vi bevakade fick sitt pris höjt under oktober, alltså mer än 30 dagar innan Black Friday," säger Ahmadi från Prisjakt. Detta innebär att butikerna kan höja priserna strax innan rean utan att bryta mot lagstiftningen.
Branschorganisationen försvarar butikerna – reglerna följs
Hans Tjernström, kommunikationschef på Svensk Handel, bemöter kritiken och menar att de flesta butiker faktiskt följer reglerna.
Han påpekar att de fall där det sker överträdelser ofta får oproportionerligt stor uppmärksamhet.
Trots att reklam för Black Friday har börjat dyka upp runt om i Sverige, är det tydligt att konsumenterna är skeptiska. I Skövde har TV4 rapporterat att många shoppare inte längre lockas av erbjudandena på samma sätt som tidigare år.