Skolverkets rapport avslöjar: Speltid och TikTok sänker skolresultaten

Mattias Svensson

26 veckor sedan

|

20/06/2024
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En nyligen publicerad rapport från Skolverket visar en tydlig korrelation mellan ökad skärmtid på fritiden och försämrade skolresultat bland 15-åringar.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Skolverkets nya rapport avslöjar att 15-åringar som spenderar mycket tid med dataspel och sociala medier som TikTok tenderar att uppvisa sämre skolresultat.

Detta framkommer från data som samlats in från Pisa 2022, där en tydlig korrelation ses mellan skärmtid på fritiden och elevernas prestationer i matematik, läsning och naturvetenskap.

Pernilla Jonsson, enhetschef på Skolverket, understryker att negativa effekter på skolresultaten kan märkas redan efter en timmes daglig användning av dessa medier.

Folkhälsomyndigheten har parallellt påpekat att ökad skärmtid även negativt påverkar ungdomars sömn, relationer och fysisk aktivitet.

Studien betonar också komplexiteten i användningen av digitala verktyg i skolan. Elever som använder digitala verktyg måttligt, det vill säga tre till fyra timmar per skoldag, visar sig ha bättre Pisa-resultat jämfört med de som använder dem mindre eller mer.

Det rapporterar TV4 Nyheterna.

Detta tyder på att en balanserad användning kan vara fördelaktig.

Trots det svaga sambandet mellan skoldistractioner från sociala medier och Pisa-resultaten, rapporterar många elever att de regelbundet störs av meddelanden, särskilt under mattelektioner.