Sonja fastnade i hissen – nu skal hon betala 80 000 kronor

Mattias Svensson

7 veckor sedan

|

09/11/2024
Nyheter
Foto: DG FotoStock / Shutterstock
Foto: DG FotoStock / Shutterstock
Efter att ha larmat om en hiss som fastnat, tillsammans med andra instängda personer, krävs hyresgästen Sonja nu på närmare 80 000 kronor.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Under 18 år i ett hyreshus i Bredäng har Sonja blivit van vid problemen med hissarna i huset, som ägs av familjen Kamprads Ikano Bostad. Förra året underkändes en av hissarna vid besiktning och belades med körförbud, medan en annan hiss i våras ansågs brista i säkerheten och fick åtgärdas innan den kunde godkännas.

I december förra året blev Sonja och flera andra hyresgäster, däribland en höggravid kvinna och ett barn, fast i hissen när den stannade plötsligt.

Sonja tryckte på nödtelefonen för att larma, och en operatör bad dem vänta på hjälp. Efter att ha suttit instängda i nästan en timme öppnades till sist hissdörren utifrån av en förbipasserande, och de kunde ta sig ut.

Men några månader senare mottog Sonja en faktura från Ikano Bostad på hela 79 162 kronor, där hon anklagades för "skadegörelse på hiss och hisskorg".

Sonja bestrider kravet och hävdar att hon varken orsakat någon skada eller ens lämnat hissen under incidenten. När hon ringde bolaget och förklarade att hon inte orsakat skadan, fick hon svaret att "vem skulle det annars vara?" och att hon antingen måste betala eller identifiera den skyldige, enligt Hem & Hyra.

När Sonja vägrade att betala skickades kravet vidare till inkasso. Juristen Jens Waldenström på Hyresgästföreningen, som bistår Sonja, ifrågasätter Ikano Bostads agerande. Han menar att skadegörelse är något som bör polisanmälas om man vill ha skadestånd och att hyresvärden i så fall borde föra ärendet till domstol. Trots detta skickades fakturan en andra gång till inkasso, nu på 83 702,40 kronor med tillägg av ränta och avgifter.

Ikano Bostad har avböjt att kommentera direkt, men i ett mejl till Hem & Hyra förklarar deras kommunikationschef Charlotte Kjellberg att bolaget har gjort en intern utredning som pekar på att Sonja och personer i anslutning till lägenheten orsakat skadan.

Hon uppmanar Sonja att vända sig till sitt försäkringsbolag och anser att det ärendet i nuläget är en försäkringsfråga. Under tiden är fakturan pausad tills vidare utredning är klar.

Waldenström reagerar starkt på Ikano Bostads hantering och menar att de borde ha kommunicerat direkt med Sonja istället för att upprepade gånger skicka krav till inkasso.

"Det är anmärkningsvärt att bolaget inte väljer att kommunicera tydligare med hyresgästen utan att lägga över detta på inkasso två gånger efter ett bestridande," säger han.