I ett gemensamt uttalande idag, måndag, har regeringen och Sverigedemokraterna (SD) annonserat en ny strategi för att förbättra ordningen i skolorna.
En särskild utredare har tilldelats uppgiften att utforma förslag som syftar till att stärka tryggheten och studieron i skolmiljön.
Skolminister Lotta Edholm (L) betonar att regeringen har inlett en kulturell förändring i skolan med denna nya utredning.
Hon understryker att det ska vara uppenbart att läraren har auktoritet över undervisningen och att elever som inte följer reglerna kommer att mötas av omedelbara konsekvenser.
För att åstadkomma detta föreslår regeringen och SD att rektorns ansvar ska klargöras och att lärarens ledarskap i klassrummet ska stärkas.
De föreslår även att dokumentationskravet för lärare som visar ut elever ur klassrummet ska avskaffas, då det kan avskräcka lärare från att agera.
Utöver detta vill regeringen och SD ge skolorna större befogenheter att hantera elever som är störande, inklusive möjligheten till tillfälliga och permanenta omplaceringar samt avstängningar.
De föreslår även att förutsättningarna för akutskolor, där elever kan placeras tillfälligt, ska förbättras.
Slutligen föreslås inrättandet av ett nationellt frånvaroregister för grundskolan och motsvarande skolformer, och möjligen även för gymnasieskolan, för att systematiskt följa upp skolfrånvaro på nationell nivå.
Happy Hilmarsdottir Arenvall, barn- och ungdomsdirektör i Järfälla kommun, har fått uppdraget att leda denna utredning, som ska redovisas senast den 20 december 2024.