Stor satsning från krisdrabbade Coop – här är strategin som kan rädda butikskedjan

Johanna Ekman

6 dagar sedan

|

15/11/2024
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Genom ett nytt tvåårigt avtal hoppas dagligvarukedjan kunna generera intäkter på upp till 3 miljoner kronor och stärka sin ställning inom e-handel.

För att motverka de senaste ekonomiska motgångarna har Coop tecknat ett nytt avtal med Sollentuna kommun, vilket innebär att livsmedel nu kommer att levereras till kommunens 124 verksamheter från november.

Matleveranserna sker via Coops E-handelshubb vid Stora Coop Häggvik, vilket rapporterades av friKöpenskap.

Coop hoppas att detta initiativ kan ge ett välbehövligt ekonomiskt uppsving. Enligt avtalet, som löper över två år, förväntas matleveranserna generera en årsvolym på omkring 3 miljoner kronor.

Dagligvarukedjan ser detta som ett steg i rätt riktning för att vända de ekonomiska utmaningarna.

Ökat fokus på hemtjänst och företagskunder

I takt med att fler hemtjänstkunder beställer mat online, ser Coop möjligheter att växa inom segmentet business-to-business. Målet är att fler företag och organisationer ska börja använda Coops digitala plattform för sina inköp.

“Det är verkligen glädjande att vårt business-to-business-erbjudande uppfattas som både konkurrenskraftigt och tilltalande,” uppger Coop i ett uttalande enligt tidningen.

Satsningen på leveranser till kommuner och företag är en del av Coops långsiktiga plan för att stärka sin närvaro på marknaden.