En ny prognos från Handelns utredningsinstitut (HUI Research) antyder att julhandeln kommer att uppleva en nedgång för första gången på tio år, med en förväntad minskning på över två miljarder kronor.
Detta kommer som en direkt följd av de ekonomiska påfrestningarna som svenska hushåll har upplevt under året, med stigande bostadsräntor och en eskalerande inflation.
Analytiker Joakim Wirén från HUI förklarar att den ökade ekonomiska bördan nu når konsumenterna, vilket förutspås leda till en minskning av handeln under den kommande julperioden.
Speciellt drabbad blir sällanköpshandeln, som inkluderar varor som kläder och möbler, där en nedgång på 5 procent i löpande priser och 9 procent i fasta priser är att vänta.
Däremot förutspås dagligvaruhandeln se en liten uppgång på 1 procent. Det rapporterar TV4.
Wirén påpekar att konsumenterna sannolikt kommer att göra mer ekonomiska val och prioritera mat över julklappar, även om många strävar efter att inte göra avkall på varken julklappar eller julbordet.
Istället kan det bli aktuellt att snåla både före och efter julhelgen.
Den ekonomiska minskningen för handeln beräknas uppgå till cirka 2,5 miljarder kronor jämfört med förra året.
Denna nedgång kan få betydande konsekvenser för vissa handelssektorer, särskilt de som redan haft det svårt under pandemin och som inte har samma ekonomiska marginaler att falla tillbaka på.