Bussbolaget uppmanar unga: "Bli generationen som skippar körkortet"

Mimmo Wiestål Fischetti

1 vecka sedan

|

11/12/2024
Nyheter
Non Driving Generation
Foto: Shutterstock
Kampanjen "Non Driving Generation" i Jönköping vill locka unga att välja bussen framför bilen – men väcker både lovord och kritik.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Jönköpings länstrafik (JLT) lanserade kampanjen ”Non Driving Generation” för att uppmuntra unga att resa klimatsmart med kollektivtrafik istället för att ta körkort, rapporterar TV4 Nyheter.

Kampanjen, som syns på bussar och sociala medier, har fått blandad respons, med både positiva reaktioner och kritik om att den främjar "lathet".

Ett humoristiskt grepp

Med slogans som ”Samhället behöver fler som inte pallar köra” försöker kampanjen fånga unga med glimten i ögat. Enligt Annelie Jönsson, marknads- och kommunikationschef på JLT, har kampanjen varit framgångsrik:

– Det har tagits emot positivt av målgruppen, och vi ser att fler unga köper månadskort. Det visar att vi nått fram, säger hon.

Kritik: "Lathet och hjälplöshet"

Kampanjen har dock väckt debatt, särskilt på sociala medier. När Jönköpings-Posten hyllade initiativet i en ledartext möttes det av en storm av kommentarer.

– ”Att uppmuntra ännu fler unga att bli hjälplösa vuxna som inte klarar sig själva är helt fel! Många jobb kräver körkort!”, skriver en användare på Facebook.

Annelie Jönsson påpekar att kritiken ofta är kopplad till kollektivtrafikens utbud generellt, exempelvis om bussar som inte går i tid eller tillräckligt ofta.

Hållbar framtid som mål

Trots kritiken är JLT tydliga med att kampanjen är en del av en större strävan att skapa ett mer hållbart samhälle.

– Vi vill bidra till bättre miljö och en hållbar framtid. Det är vårt uppdrag att locka fler till kollektivtrafiken, och vi kan konstatera att kampanjen redan gett resultat bland unga, säger Jönsson.

Generationens val

Medan kritiker varnar för att unga riskerar att bli beroende av andra utan körkort, menar JLT att valet att välja bussen är ett medvetet steg mot en hållbar livsstil. 

Kampanjen är riktad mot unga – inte äldre generationer – och ser redan nu ut att bidra till ökade resor med kollektivtrafik i Jönköpings län.