Den amerikanska läskjätten, The Coca-Cola Company, drog tillbaka sina populära dryckesmärken från Ryssland 2022. Sedan dess har det inte varit möjligt att släcka törsten med en iskall Coca-Cola eller köpa Fanta och Sprite i den lokala livsmedelsbutiken.
Nu har företaget vidtagit åtgärder för att återigen registrera dessa varumärken i landet.
I april lämnade Coca-Cola in tre ansökningar till det federala tjänstemannen för immaterialrätt (Rospatent) för dessa varumärken, enligt rapporter från Vedomosti.
Bakgrund och ny utveckling
I mars 2022 meddelade Coca-Cola att man pausade sin verksamhet i Ryssland på grund av krigets utbrott i Ukraina. Företaget upphörde med produktion och försäljning av sina internationella märken i Ryssland och riktade istället fokus mot lokala märken.
I slutet av juli 2022 bytte Coca-Colas ryska division namn till Multon Partners LLC. De introducerade "Good Cola", en lokalt producerad motsvarighet till Coca-Cola som skiljer sig i smak på grund av ett annat recept.
Trots skillnaderna erövrade Good Cola snabbt den marknadsandel som tidigare hölls av Coca-Cola.
Varumärket Good Cola såg sin marknadsandel växa från 2,8 % till 25 % mellan 2022 och 2023 och blev ledare i sin segment, enligt Ntech.
Under tiden sjönk Coca-Colas marknadsandel i Ryssland från 20 % till 4,8 %, Fantas från 3,1 % till 0,2 %, och Sprites från 1,7 % till 0 %.
Finansiell prestation
Multon Partners rapporterade en ökning av intäkterna med 4 % under 2023 jämfört med 2022, och uppnådde cirka 1 miljard dollar. Nettoresultatet ökade också till 130 miljoner dollar, från 52 miljoner dollar året innan.
Till jämförelse hade Coca-Cola HBC Eurasia LLC en omsättning på cirka 1,2 miljarder dollar 2021, med ett nettoresultat på cirka 87 miljoner dollar.