Regeringens beslut att avskaffa flygskatten från och med den 1 juli nästa år har mötts av blandade reaktioner. Näringslivet och flygbranschen jublar över beskedet, medan oppositionen är starkt kritisk och kallar det ett steg i fel riktning för klimatet.
Detta är fantastiskt
Branschorganisationen Svenskt Näringsliv ser beslutet som ett efterlängtat steg i rätt riktning.
– Det här är en åtgärd som länge varit nödvändig. Flygskatten har skadat vår konkurrenskraft och begränsat tillgängligheten i Sverige, säger Karin Johansson, vice vd för Svenskt Näringsliv.
Flygbolaget Norwegian uttrycker också sin glädje över regeringens beslut.
– Detta är fantastiskt. Vi har länge kämpat för att få bort denna skatt, och det här är mycket positivt för hela flygbranschen, säger Geir Karlsen, Norwegians koncernchef, i ett pressmeddelande, skriver SVT.
Även Swedavia, som driver Sveriges största flygplatser, stämmer in i hyllningarna.
– Flygskatten har hindrat svensk flygtrafik och dess tillväxt. Dessutom har den försvårat klimatomställningen genom att inte ta hänsyn till vilket bränsle som används, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia.
Men på den politiska scenen är tongångarna annorlunda. Miljöpartiets språkrör Amanda Lind är djupt kritisk till regeringens beslut.
Vilken planet bor de på?
– Vi befinner oss i en situation där vi måste minska utsläppen. Den här regeringen gör precis tvärtemot vad som krävs, säger Lind.
Även Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson, Ida Gabrielsson, ifrågasätter regeringens resonemang.
– Vilken planet bor de på när de tror att avskaffad flygskatt ska rädda svensk tillväxt? undrar Gabrielsson.
Mikael Damberg, Socialdemokraternas ekonomiskpolitiska talesperson, varnar för att beslutet är förhastat.
– Det är bra att vi rör oss mot ett gemensamt europeiskt system där flyget betalar för sina egna utsläpp, men regeringen agerar för tidigt, säger Damberg.
Beslutet att slopa flygskatten träder i kraft den 1 juli 2025, men debatten om dess effekter lär fortsätta.