Microsofts Multi-Factor Authentication (MFA) har under de senaste dagarna skapat omfattande problem för användare av Microsoft 365 Office-appar. Felet har lett till att många inte kunnat få tillgång till sina arbets- och kommunikationsverktyg, och flera användare har även rapporterat svårigheter med att registrera eller återställa MFA.
Enligt Microsoft orsakades avbrottet av att en del av infrastrukturen som hanterar MFA-processen oväntat blev otillgänglig. Problemet drabbade framför allt användare som använder MFA för att logga in på Microsoft 365-appar via infrastrukturen i Västeuropa.
"Vi omdirigerade trafiken till alternativa och fungerande infrastrukturer samtidigt som vi undersökte orsaken till problemet," meddelade Microsoft i ett uttalande till administratörer enligt Bleeping Computer.
Ytterligare problem som följd
Förutom problemen med MFA rapporterade Microsoft att vissa användare upplevde att Microsoft 365-applikationer oväntat kraschade på enheter som kör Windows Server 2016. Företaget arbetar nu med att identifiera och isolera den bakomliggande orsaken till detta problem.
Avbrottet är en i raden av tidigare störningar som påverkat Microsoft 365-tjänster. I november förra året orsakade ett globalt fel driftstopp för flera viktiga tjänster, däribland Microsoft Teams, OneDrive och Outlook.
Problemet är nu åtgärdat
Tidigt på morgonen den 13 januari meddelade Microsoft att MFA-tjänsten åter fungerar som vanligt.
"Vi har genomfört en längre period av övervakning och kan konstatera att tjänstens stabilitet är återställd. Incidenten förklaras härmed som löst," uppgav företaget.
Microsoft understryker dock att de fortsätter att övervaka systemet för att minimera risken för framtida problem.