Dolda avgifter och falska fakturor: Här är företagen som lurar flest svenskar

Johanna Ekman

2 timmar sedan

|

27/11/2024
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Dolda avgifter, falska fakturor och vilseledande erbjudanden – årets skamlista avslöjar företagen som fått flest anmälningar till Konsumentverket.

Falska fakturor, dolda avgifter och vilseledande erbjudanden fortsätter att skapa frustration bland svenska konsumenter.

Årets skamlista från tidningen Råd & rön visar att många fortfarande går i samma fällor.

Toppnamnet på listan, By Métis, har anmälts 529 gånger till Konsumentverket och kritiseras för att debitera konsumenter för tjänster som ofta kan utföras gratis.

Daniel Kjellberg, chefredaktör på Råd & Rön, förklarar hur företaget utnyttjar konsumenternas okunskap:

"Om vi tar Aftonbladet som exempel är det några klick bort att avsluta en prenumeration. Trots det tar By Métis betalt för något som i praktiken inte kostar något," säger han i Nyhetsmorgon.

Vilseledande marknadsföring i fokus

Dinbilgaranti, som ligger på andra plats med 369 anmälningar, använder sig av massutskick som ser ut som fakturor. Dessa erbjudanden uppmanar mottagaren att betala för en bilgaranti som de inte har beställt. Konsumentverket ser metoden som vilseledande och påpekar att det skapar stor stress för konsumenterna.

En annan aktör, Bedömahälsa.com, lockar med digitala hälsoundersökningar som verkar vara gratis. Efter att ha fyllt i ett formulär möts konsumenterna av en faktura på 900 kronor – en kostnad som ofta döljs längst ner på sidan i en svårtolkad färgsättning.

Så undviker du fällorna

För att inte bli nästa offer för blufföretag uppmanar experter konsumenter att vara extra vaksamma. Här är några tips:

  1. Kontrollera alltid webbplatsen och läs det finstilta.

  2. Bestrid fakturor om du inte beställt en tjänst.

  3. Undvik att acceptera telefonförsäljning.

  4. Sök hjälp hos Konsumentverket om du blivit lurad.