Eleverna lyssnar istället för att läsa – forskare larmar om faran

Johanna Ekman

4 veckor sedan

|

28/11/2024
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
”Lyssneläsning”, en metod där elever får lyssna istället för att läsa text, har blivit allt vanligare i skolorna.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Elevers läsförmåga är på kraftig tillbakagång, och många lärare har ersatt traditionell läsning med ”lyssneläsning” – en metod där elever får lyssna på texter istället för att läsa dem.

Denna trend, som blivit allt vanligare i svenska skolor, möter skarp kritik från både forskare och lärare.

Demokratikris och svek

Enligt professor Agneta Gulz är metoden inte bara en utbildningsfråga, utan ett samhällsproblem.
"Att eleverna får ”lyssneläsa” är ett stort problem och ett enormt svek. Det är dessutom en fara för samhället och en direkt demokratikris," säger hon till SVT Nyheter.

Metoden, som ofta används redan i mellanstadiet, förstärker en ond cirkel. Elever som tycker att det är jobbigt att läsa slipper anstränga sig, men deras bristande läsförståelse förvärras.

Elevernas syn på läsning

Elever som intervjuats beskriver hur läsning blivit alltmer ovanligt – och omodernt.
"Det är mer normalt att kolla i en telefon än att läsa en bok. Det är lite ocoolt att läsa," säger 15-årige Samuel Engström.

Hans klasskamrat Anna Forsell ser heller ingen framtid för läsning.

Forskares varning

Monika Vinterek, senior professor i pedagogiskt arbete, har kartlagt hur lite text elever faktiskt läser under lektionstid och beskriver utvecklingen som alarmerande.

"Eleverna har svårt med böcker och föredrar sammanfattningar eller att lyssna. Det resulterar i människor som inte kan förstå något komplext," säger hon.