Ica-handlare uttrycker stark oro: Efterlyser starkare konsekvenser

Ida Hansson

42 veckor sedan

|

25/11/2023
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Svenska matbutiker upplever en växande utmaning med kundbeteenden, särskilt i ljuset av den rådande höga inflationen i Sverige.

En ökning av livsmedelspriserna har sammanfallit med en märkbar ökning av stölder i butikerna.

Självscanningssystemen utnyttjas ofta för att fuska, och snatteri blir allt vanligare, vilket av Sveriges Radio rapporteras som ett alltmer allvarligt problem.

Förlorad skamkänsla

Christian Palmén, en ICA-handlare i Trollhättan, har observerat denna oroande trend i sin butik.

Han påpekar att det verkar som att kunderna inte längre skäms för sina handlingar.

Palmén anser att detta beteende kan vara kopplat till de svåra ekonomiska tiderna.

För att motverka detta har butiken intensifierat sin övervakning och inventering för att upptäcka avvikande beteenden och spåra varor som försvinner.

Palmén uppskattar att stölderna i hans butik har ökat med cirka 20 procent. Liknande observationer har rapporterats av andra ICA-handlare.

Denna ökning av stölder har väckt oro inom branschen.

Krav på starkare konsekvenser

Svensk Handel, en branschorganisation, har uttryckt sin oro över situationen.

Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, betonar att handlarna inte längre kan bära dessa kostnader, som hon beskriver som enorma.

Hon efterlyser starkare konsekvenser för att hantera situationen.

Jelver framhåller att polisen behöver ta ett större ansvar för att identifiera och lagföra dessa brott. Hon menar att det för närvarande inte finns någon signal till samhället om att stöld är felaktigt och önskar se en strängare inställning till problemet.

Hon avslöjar att många handlare inte längre anmäler stölder till polisen, eftersom de känner att det inte leder till någon utredning eller dom.

Analytiker pekar på att den ökade frekvensen av stölder i matbutiker kan vara direkt kopplad till de stigande livsmedelspriserna, vilket skapar en pressad situation för både konsumenter och handlare.