Jättebesked fra Marabou

Ida Hansson

41 veckor sedan

|

07/02/2024
Nyheter
Foto: Wikipedia Commons
Foto: Wikipedia Commons
Nu kommer chokladjätten med en stor nyhet.

I en oväntad utveckling har Marabou, en av de mest ikoniska aktörerna på den svenska godismarknaden, beslutat att genomföra betydande förändringar i utformningen av sin klassiska mjölkchokladkaka.

Sedan 1956 har Marabous mjölkchoklad varit en favorit bland svenskar, jämförbar med andra älskade produkter såsom Cloettas Kexchoklad och Fazers Dumle.

Ändringarna omfattar en ny form för själva chokladkakan och en uppdatering av förpackningens design.

I detalj innebär förändringarna att chokladkakan behåller sin rektangulära form men att varje bit blir tjockare, även om den totala längden på kakan minskar.

"Trots att varje ruta nu blir tjockare, förblir vikten och den totala mängden choklad densamma", förklarar Marabou i ett pressmeddelande.

Dessa justeringar återspeglas även i en ny design på förpackningen, vilket markerar en betydande avvikelse från det traditionella utseendet.

Denna nyhet kommer i en tid då Marabous ägarföretag, Mondelez, har varit föremål för kritik på grund av sin verksamhet i Ryssland.

Förra året meddelade Mondelez att de planerade att separera sin ryska verksamhet från resten av företaget, dock utan att avveckla eller sälja av den delen. Dessutom har samarbetet mellan det svenska kungahuset och Marabou upphört, en relation som tidigare gett Marabou status som kunglig hovleverantör.

Reaktionerna från den svenska allmänheten på dessa förändringar är ännu osäkra. Historiskt har liknande ändringar, som borttagandet av trillingnöten från Aladdin-asken, orsakat stor uppståndelse bland landets chokladentusiaster.

Hur dessa nyheter kommer att tas emot, med tanke på både produktändringarna och företagets nyligen belysta kontroverser, förblir att se.