Regeringen har föreslagit att sänka reduktionsplikten till 6 procent från och med 1 januari 2024. Sedan introduktionen av reduktionsplikten 2018 har nivåerna justerats uppåt vid fyra olika tillfällen.
För närvarande ligger nivåerna på 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel.
Konjunkturinstitutets bedömning
Konjunkturinstitutet (KI) har analyserat regeringens förslag och deras bedömning indikerar att en sänkning av reduktionsplikten kan leda till att dieselpriset minskar med cirka 5 kronor per liter.
"På längre sikt är Konjunkturinstitutets bedömning att effekten av att sänka reduktionsplikten till 6 procent kan uppskattas till en sänkning av dagens prisnivå med omkring 5 kronor per liter diesel," skriver KI i sin delrapport som Aftonbladet tagit del av.
Osäker tidshorisont och andra faktorer
Det är dock oklart hur lång tid det kommer att ta innan den fulla effekten av sänkningen märks vid pumpen.
KI påpekar att det svenska dieselpriset på sikt även kommer att påverkas av Sveriges klimatpolitiska åtaganden gentemot EU och andra klimatpolitiska faktorer.
"Det ska även noteras att på sikt kommer det svenska dieselpriset att bestämmas av Sveriges utsläppsmål och klimatpolitiska åtaganden gentemot EU samt styrkan i och utformningen av den övriga klimatpolitiken," säger KI.
Prishistorik och svårigheter att förutse prisändringar
KI:s analys visar att det är vid de två senaste höjningarna av reduktionsplikten som en tydlig påverkan på dieselpriset har kunnat observeras.
"Trots att reduktionsplikten höjdes ungefär lika mycket vid det tredje och fjärde tillfället steg dieselpriset vid pump betydligt mer vid den fjärde höjningen. Detta visar att det är svårt att förutspå reduktionspliktens priseffekt," konstaterar KI.