Den 10 februari öppnade Five Guys sin första svenska restaurang på Sergels torg i Stockholm. Den amerikanska kedjan har blivit känd för sina hamburgare på upp till 200 gram och sina dubbelfriterade pommes frites i jordnötsolja.
Men istället för jubel möttes öppningen av en storm av kritik på sociala medier. Kunder reagerar framför allt på de höga priserna, där en bacon cheeseburgare kostar 179 kronor och en stor pommes frites 99 kronor – vilket innebär att en lunch utan dryck kan gå på 278 kronor.
"Kommer gå i konkurs!"
På TikTok och andra plattformar är kommentarerna skoningslösa. Många menar att priserna är alldeles för höga för snabbmat och att Five Guys inte kommer att överleva på den svenska marknaden.
"Snabbmat och de här priserna – aldrig i livet!"
"Konkurs inom ett år!"
Vad gör Five Guys unikt?
Five Guys marknadsför sig som en premium-hamburgerkedja där kunderna själva får välja sina pålägg. Enligt Mohammed Taoussi, vd för Five Guys Scandinavia, finns det 15 olika ingredienser att välja mellan, vilket ger nästan 250 000 möjliga kombinationer.
"Tanken är att om ett sällskap på tio personer kommer in, så kan alla få en helt unik burgare beroende på sina preferenser," säger Taoussi till Foodnet.
Trots den tuffa kritiken planerar Five Guys att expandera i Sverige och öppna restauranger i städer som Göteborg, Malmö och Uppsala. Frågan är om de svenska kunderna kommer att svälja konceptet – eller om priserna blir kedjans fall.