På sociala medier sprids uppmaningar om att bojkotta matbutiker som en protest mot de stigande matpriserna. Flera handlare har uppmärksammat initiativet, men de är osäkra på vilken effekt det egentligen kommer att få.
Erik Eskils, handlare på Ica Maxi i Älmhult, säger att hans butik har noterat bojkottsuppmaningarna, men han tror inte att de kommer att påverka försäljningen i någon större utsträckning. Däremot anser han att det är svårt att förklara för konsumenter hur prisökningar fungerar i praktiken.
"Att Ica Sverige går bra betyder inte att den enskilda Ica-butiken går bra. Jag tror vi har över 160 Ica-butiker nu som har förlustsiffror," säger han till Smålandsposten.
Karl-Johan Samuelsson, butikschef på Hemköp i Karlskrona, menar att en bojkott kan leda till att butiker tvingas slänga osålda varor, eftersom planeringen av inköp görs långt i förväg.
"Vi som privatpersoner tycker att det är tråkigt att varorna är dyrare. Vi är också konsumenter och behöver mat," säger han till Sydöstran, enligt Dagligvarunytt.
Han ser bojkotten som oroväckande och menar att det är osäkert vilken verklig effekt den kan få på branschen.
”Vi lever i krigstider”
Daniel Andersson, butikschef på Ica Maxi Berga i Helsingborg, uttrycker frustration över att matbutiker pekas ut som huvudansvariga för de stigande matpriserna. Han anser att det är förståeligt att människor känner frustration, men menar att man bör vara mer källkritisk i sin syn på prisökningarna.
Han förklarar att faktorer som råvarupriser, energikostnader och klimatförändringar har en stor påverkan på matprisernas utveckling. För att försöka dämpa prisökningarna har hans butik investerat mellan sju och åtta miljoner kronor.
Samtidigt betonar han att vissa faktorer, som väderförhållanden och misslyckade skördar, ligger utanför butikernas kontroll. Han påpekar också att världen nyligen gått igenom en pandemi och nu befinner sig i en tid av ökade globala konflikter, vilket ytterligare påverkar marknaden.
Trots att bojkotten sprider sig på sociala medier är många butikschefer tveksamma till om den kommer att ha någon faktisk effekt på matpriserna. Frågan kvarstår om initiativet kommer att leda till sänkta priser – eller om det snarare resulterar i negativa konsekvenser för både butiker och konsumenter.