Trygghet och social samhörighet spelar en större roll för elevernas val att äta skollunchen än vad som faktiskt serveras på tallriken.
En undersökning från Livsmedelsverket visar att många elever väljer att hoppa över skollunchen eller köpa mat på annat håll, och orsaken är ofta en otrygg måltidsmiljö.
"Det är viktigt att ta reda på vad barnen själva tycker så att man satsar på rätt saker för att stärka trygghet och trivsel i skolmatsalen," säger Emelie Elin, rådgivare på Livsmedelsverket.
På Musikgrundskolan Synkopen i Helsingborg berättar eleverna att en överfull matsal och bristen på sällskap från vänner gör att de hellre avstår från skollunchen.
"Jag trivs bäst när jag äter med personer jag känner mig trygg med," säger eleven Havannah Brentegani til SVT Nyheter Helsingborg. Hennes klasskamrat Katerina Panajotova håller med:
"Vännerna blir som ett litet stöd och gör matstunden mer trivsam. Det känns ofta ganska obekvämt att vara själv i matsalen."
Livsmedelsverket betonar att en trygg miljö under lunchrasten inte bara ökar trivseln utan även förbättrar prestation och välmående. Samtidigt visar undersökningen att mer än var femte elev i årskurs 5 till 8 inte äter skollunch varje dag, och dessa elever rapporterar oftare psykiska och fysiska besvär, som huvudvärk.
Rektorn på Musikgrundskolan Synkopen, Rebecka Nilsson, bekräftar att skolan har ett ansvar för elevernas trygghet även under måltiderna.
"Vi utvärderar kontinuerligt måltidssituationen i matsalen. Om en elev har det jobbigt måste vi hitta en lösning som fungerar för den personen," säger hon.