SL stoppar pristak – miljardförluster hotar

Johanna Ekman

10 timmar sedan

|

19/09/2024
Nyheter
Foto: Wiki Commons
Foto: Wiki Commons
SL har beslutat att stoppa planerna på ett pristak för sina biljetter.

SL kommer inte att införa det planerade pristaket, så kallad capping, i sitt biljettsystem.

En ny utredning visar att ett fullt utbyggt system skulle innebära intäktsförluster på hela 342 miljoner kronor, vilket gör att förvaltningen nu avråder från att gå vidare med förslaget.

Capping skulle innebära att enkelbiljetter automatiskt omvandlas till dags- eller månadsbiljetter efter ett visst antal resor, för att resenärerna alltid ska betala det bästa priset.

Men SL varnar för att de ekonomiska effekterna skulle bli "mycket utmanande."

Systemet skulle minska intäkterna, eftersom resenärer som betalar för mycket för enkelbiljetter i dagsläget skulle få tillbaka pengar.

Tidigare uppskjutet införande – nu avråder SL helt

Den dåvarande regionledningen beslutade i juni 2022 att införa capping, med inspiration från städer som London och systemet i Östgötatrafiken. Men införandet har skjutits upp flera gånger, och nu står det klart att SL inte kommer att införa systemet på grund av de ekonomiska riskerna. Enligt trafikförvaltningen skulle capping inte tillföra tillräckligt många fördelar för att motivera de potentiella intäktsförlusterna.

Dubbel ekonomisk smäll för SL

Om capping skulle leda till fler resor, skulle SL drabbas dubbelt. Förutom förlorade intäkter skulle ökade kostnader för fler resor öka pressen på bolagets ekonomi. Förvaltningen varnar för att detta skulle skapa en situation som blir svår att hantera, enligt tidningen Mitt i.

Alternativa lösningar utreds

I samband med utredningen om capping har SL även undersökt andra möjliga biljettreformer som kan locka fler resenärer.

Två förslag sticker ut: förenkla för företag att abonnera på SL-kort för sina anställda och möjligheten att erbjuda SL-biljetter inkluderade i biljettpriset för evenemang och konferenser. SL tror att dessa åtgärder kan leda till ökat resande och bättre ekonomisk balans.

Anton Fendert (MP), trafikregionrådet, vill ännu inte ta ställning till vad som kommer att ske med capping och andra reformer. Han menar att de ekonomiska förutsättningarna måste beaktas i samband med budgetarbetet.