En ny undersökning visar att var tredje ung person som arbetar inom handeln har upplevt sexuella trakasserier på jobbet under det senaste året.
En alarmerande trend som väcker starka reaktioner inom fackförbundet Handels, rapporterar SVT.
Enligt Irma Jahic, 20, butiksanställd i Halmstad, handlar det ofta om kommentarer om ens kropp och utseende. ”När man jobbar vill man inte ha kommentarer om sin kropp,” säger Irma, som också är fackligt engagerad och ser problemet bland kollegor och vänner inom branschen.
Trakasserier från Kunderna
Enligt Trakasseribarometern, en rapport framtagen av Handels i samarbete med andra fackförbund, uppger hela 20 procent av de handelsanställda att de utsatts för sexuella trakasserier under det senaste året.
Bland de yngre anställda, i åldrarna 18–29 år, är siffran ännu högre – 31 procent har drabbats.
– Det är vanligt att kunderna tar sig friheter, som att lägga en hand på ryggen och sedan dra den nedåt mot rumpan, säger Alexandra Severinsson, 26, butiksanställd i Ullared.
Alexandra är också fackligt engagerad och har vid flera tillfällen behövt sätta gränser för kunder som gått över gränsen.
Totalt Oacceptabelt
Linda Palmetzhofer, förbundsordförande för Handels, beskriver situationen som ”totalt oacceptabel”. Hon menar att unga kvinnor inom handeln är särskilt utsatta, och påpekar att det är kundernas agerande som skiljer handeln från andra branscher där trakasserier oftare sker mellan kollegor.
Handeln är en bransch som präglas av deltidsanställningar och ensamarbete, faktorer som ökar risken för trakasserier enligt Handels.
Nu ställer fackförbundet krav på arbetsgivarna att ta ansvar och införa rutiner för att förebygga och hantera trakasserier.
– Det krävs att arbetsgivarna lyfter frågan och tydliggör rutiner för hur de anställda kan få stöd om de utsätts. Det ska vara klart var man kan vända sig, och det ska finnas konkreta åtgärder på plats, säger Linda Palmetzhofer.
Tystnadskultur
Undersökningen pekar även på en utbredd tystnadskultur inom handeln där många anställda känner att de inte kan eller vågar anmäla händelserna.
Enligt undersökningen har hela 51 procent av de utsatta inte berättat om trakasserierna, vilket ofta grundas i rädslan för att inte bli trodd eller för att ”kunden alltid har rätt”.