Förra vinterns kaos kan upprepas
Efter en vinter fylld av inställda avgångar och förseningar ser SJ-chefen Monica Lingegård med oro på den kommande vintern.
Trots ett nytt åtgärdsprogram varnar hon för att problemen kan kvarstå om vintern blir lika kall och långvarig som förra året, skriver Expressen.
– Det kommer inte att vara tillräckligt, säger hon till Svenska Dagbladet.
11 000 avgångar ställdes in förra året
Under vintern 2023/2024 drabbades SJ hårt av is, snö, frusna växlar och signalproblem, vilket resulterade i att 11 000 avgångar ställdes in i december och januari.
Förtroendet för SJ rasade, och endast drygt hälften av långdistansavgångarna var i tid.
Åtgärdsprogram på plats men med begränsningar
SJ har inrättat ett åtgärdsprogram för att förbättra situationen, bland annat genom att öka reparationskapaciteten. Men att fullt ut förbereda sig för en svår vinter är inte ekonomiskt hållbart, menar Lingegård.
– Om vi skulle bygga upp kapacitet för att hantera alla problem vid en extrem vinter skulle biljettpriserna bli mycket högre. Allt vi investerar måste täckas av biljettintäkter, säger hon.
Systemproblem kvarstår
Lingegård betonar också att problemen i det svenska tågsystemet inte är lösta, och att resenärerna måste ha realistiska förväntningar.
– Inget har blivit radikalt bättre i systemet som helhet, men på tre till fyra års sikt kan vi nog se förbättringar, säger hon.
För resenärer som hoppas på en smidig tågresa i vinter är SJ:s varning en påminnelse om att tågnätets utmaningar inte är över än.