Barnens säkerhet på elsparkcyklar har blivit en akut fråga efter en dramatisk ökning av olyckor.
Nationella siffror från akutmottagningar visar att 23 procent av de som skadas i olyckor med elsparkcyklar nu är barn – en tredubbling från 2019 då andelen var åtta procent, enligt SVT Nyheter.
Under 2021 och 2022 rapporterades totalt 5 290 skador i samband med elsparkcyklar. Jenny Eriksson från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har undersökt dessa olyckor och lyfter särskilt fram hur utsatta barn är på dessa fordon.
Hon varnar för att många föräldrar inte är tillräckligt medvetna om riskerna och att elsparkcyklar ofta är för ostadiga och farliga för barn.
"Vi vill inte att elsparkcyklarna ska gå för fort," säger Eriksson, och hoppas att Trafikanalys, som fått ett regeringsuppdrag att utreda problemet, kommer att komma fram till konkreta lösningar.
En stor del av skadorna inträffar i samband med kollisioner med motorfordon, vilket står för 11 procent av olyckorna. Utöver detta har tio barn rapporterats ha skurit sig på själva elsparkcykeln, något som enligt Eriksson pekar på brister i fordonskonstruktionen. Det har även förekommit fall där styret på elsparkcyklar lossnat under användning, vilket bidragit till allvarliga olyckor.
Eriksson påpekar också att de höga hastigheterna på många elsparkcyklar är en av de största orsakerna till olyckorna. Många fordon kan nå farliga hastigheter som är svåra att kontrollera, särskilt för yngre användare.
Samtidigt visar studier att föräldrar ofta prioriterar barns säkerhet högt, men det saknas tydliga riktlinjer kring barn och elsparkcyklar. Med olyckor och skador som fortsätter att öka hoppas experter på snabbare åtgärder och bättre regleringar för att minska riskerna för de yngsta trafikanterna.