En ny studie från Svenskt Kvalitetsindex visar att förtroendet för svenska banker har minskat markant, särskilt när det gäller lån och sparande.
Studien, som genomfördes under oktober och november, pekar på att ränteförändringar, inflation och ekonomisk osäkerhet är huvudorsakerna till det sjunkande kundnöjdhetsindexet.
Inom fastighetslån har nöjdhetsindexet sjunkit från 72,3 till 68,7, med liknande nedgångar inom bolån, privatlån och sparande.
Johan Palmer, vd på Svenskt Kvalitetsindex, betonar i ett pressmeddelande att servicefrågor nu har större inverkan på kundnöjdheten än tidigare.
Trots den allmänna nedgången i kundnöjdhet, finns det banker som lyckats behålla sina kunder.
Länsförsäkringar Bank rankas högst inom privatlån, medan SBAB och Avanza utmärker sig inom bolån respektive sparande.
Mikael Inglander, vd på SBAB, framhäver att god service och tillgänglighet har varit avgörande för deras höga kundnöjdhet.
I motsats till detta hamnar Swedbank, Sveriges största privatbank, i botten av listan för bolån, privatlån och sparande. Enligt Svenskt Kvalitetsindex är kundernas missnöje så stort att banken riskerar att förlora dem.
Studien visar att kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100, där betyg under 60 anses vara underkänt.
Betyg över 75 indikerar en stark relation mellan företag och kund. SBAB toppar listan för fastighetslån med 73,5, medan Swedbank ligger sist med 65,6.
Inom bolån leder SBAB med 73,8, medan Swedbank återigen hamnar sist med 57,5.
För privatlån är Länsförsäkringar Bank bäst med 77,1 och Swedbank sämst med 58,4. Inom sparande leder Avanza med 74,6, medan Swedbank är sist med 58,0.