Tiktokläkare ifrågasätts – krav på tydliga riktlinjer för betalda samarbeten

Johanna Ekman

2 timmar sedan

|

22/10/2024
Nyheter
Foto: Skärmdump SVT Nyheter
Foto: Skärmdump SVT Nyheter
Läkare som når ut till hundratusentals följare på sociala medier möter kritik för sina betalda samarbeten.

Läkare som syns alltmer på plattformar som Tiktok och Instagram har skapat en ny diskussion kring reklam och betalda samarbeten.

De så kallade Tiktokläkarna, som når hundratusentals följare med medicinska råd och tips, har börjat samarbeta med företag som marknadsför allt från hälsoprodukter till läkemedel.

Detta har lett till krav på tydligare riktlinjer för hur läkare får använda sin plattform, enligt SVT Nyheter.

Ett exempel är Tracy Ghattas, som ofta marknadsför produkter relaterade till hälsa och sjukvård. Hon försvarar sina samarbeten och menar att hennes mål är att informera om viktiga budskap.

Marknadsföringsregler för läkare i Sverige är tydliga – Läkarförbundet har regler som säger att läkare bör undvika ”påträngande marknadsföring” och Konsumentverket betraktar dessa som en branschstandard. Speciellt strikta regler gäller för läkemedel och hälso- och skönhetsprodukter, särskilt när läkare uttalar sig i sin yrkesroll.

Christofer Lindholm från Läkarförbundet betonar att läkare måste vara försiktiga med hur de framställer samarbeten: "Som läkare bör man tänka på hur man framställer marknadsföringen så det inte blir olämpligt."

Men trots dessa riktlinjer är det fortfarande en gråzon när det gäller sociala medier, särskilt eftersom många läkare uppträder som både professionella och influencers. Gunilla Welander, jurist på Reklamombudsmannen, varnar för risken att läkare kan påverka konsumenter på ett särskilt kraftfullt sätt eftersom de anses ha specialistkunskap.

Ett särskilt känsligt ämne är samarbeten med apotekskedjor eller andra aktörer kopplade till läkemedel. "Då börjar man närma sig något som vi inte tycker är okej eftersom det kan klassas som läkemedelsreklam, och det ska läkare inte ägna sig åt," säger Christofer Lindholm.

Frågan om trovärdighet och förtroende för läkare i sociala medier blir allt viktigare. Lindholm påpekar att källkritik är avgörande och att läkare måste hantera sina samarbeten på ett ansvarsfullt sätt. Samtidigt efterfrågar flera experter tydligare riktlinjer för vad som är tillåtet.

I slutändan riskerar läkare som bryter mot yrkesetiken allvarliga konsekvenser, som att bli uteslutna från Läkarförbundet eller anmälas till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).