Google är världens största sökplattform och drog förra året in 175 miljarder dollar förra året. Dock står företaget nu inför utmaningar.
Det rapporterar danska TV2.
Google känner av konkurrenstrycket från ChatGPT och arbetar nu på att utveckla sin egen version. Analytikerna är dock oroliga över att Google har svårt att hålla jämna steg med ChatGPT:s ökande popularitet, vilket kan hota Googles affärsmodell.
Enligt nyhetsbyrån dpa har Google fram till nu inriktat sig på AI-programvaran Gemini, vilken är designad för att kunna integreras med tjänster som Gmail, och har dessutom integrerat fler AI-funktioner i sina smartphones.
Skulle det hända att det kommer en ny AI-baserad funktion, skulle det innebära en betydande förändring i Googles sökverksamhet, framhåller tidningen.
Financial Times rapporterar, baserat på information från tre insatta källor, att Google överväger att införa en betalningsmodell för sina nya AI-drivna söktjänster. Detta kommer mot bakgrund av analytikers oro för att Googles annonsintäkter potentiellt kan drabbas hårt av AI-lösningar, eftersom de eliminerar behovet för användarna att interagera med annonser.
Online-utgivare som är beroende av Google för trafik till sina webbplatser uttrycker oro över att antalet besökare kan minska som ett resultat av annonser, om inte Googles nya AI-teknik aktivt främjar deras innehåll direkt till konsumenterna.
Även om Googles välkända sökmotor fortfarande kommer att vara gratis, antyder det att Google överväger att ta betalt för vissa av sina kärntjänster.