När jobbet blir en mardröm: Hur du upptäcker och stoppar mobbning

Mimmo Wiestål Fischetti

5 timmar sedan

|

01/02/2025
Mobbning på arbetsplatsen kan vara svår att upptäcka, men signalerna finns där. När tecken uppstår är det chefens ansvar att agera omedelbart för att förhindra negativa konsekvenser för både individen och organisationen.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Mobbning – ett osynligt arbetsmiljöproblem

Mellan 9 och 11 procent av de anställda i Sverige utsätts för kränkande särbehandling på jobbet, enligt statistik från Prevent. Det motsvarar mellan 350 000 och 450 000 personer. 

Mobbning kan ha allvarliga konsekvenser för den drabbade och påverkar även arbetsplatsens trivsel och produktivitet.

Psykologen Anna Bennich betonar vikten av att chefer tar dessa signaler på allvar och agerar snabbt.

– Om någon säger att de är mobbade, måste det undersökas noggrant. Det är ett allvarligt arbetsmiljöproblem som kan få långgående konsekvenser, säger hon i TV4 Nyhetsmorgon.

Chefens ansvar – snabba insatser krävs

Att upptäcka och hantera mobbning i tid är avgörande. När en chef misstänker att en anställd utsätts för kränkningar är det viktigt att agera direkt.

– Det går inte att vänta och hoppas att det går över. En utredning bör startas omedelbart, och om situationen är komplex kan extern hjälp vara nödvändig. Att som chef hantera allt på egen hand kan bli överväldigande, säger Bennich.

Arbetsmiljölagen definierar mobbning som upprepade kränkningar som får en person att känna sig exkluderad från arbetsgemenskapen. Det kan handla om subtila handlingar som att undanhålla information eller att systematiskt exkludera någon från möten. 

Cirka tio procent av svenskarna uppger att de någon gång i sin karriär har upplevt mobbning.

Skam och tystnad förvärrar situationen

Ett av de största hindren för att stoppa mobbning är skammen som den utsatta känner. Många drar sig för att be om hjälp eftersom de inte vill framstå som problematiska.

– Mobbning sker ofta i små steg. Det kan handla om att någon systematiskt utesluts från sociala sammanhang eller att negativa kommentarer maskeras som skämt. Därför är det viktigt att kollegor och chefer uppmärksammar förändringar i beteende och arbetsklimat, säger Bennich.

För den som känner sig utsatt är det avgörande att söka hjälp i tid. Att vända sig till chef, skyddsombud, facket eller företagshälsovården kan vara ett viktigt första steg för att få situationen utredd.

Kan en mobbare förlora jobbet?

Om en arbetsgivare konstaterar att någon aktivt utsätter en kollega för mobbning, kan det i vissa fall leda till uppsägning. Men det är en process som kräver tydlig dokumentation och en grundlig utredning.

– Det går att sparka en mobbare men det kräver att arbetsgivaren i förhand har gjort en noggrann och väl dokumenterad utredning. Det är ingen enkel process, men det är möjligt, säger Bennich.

Förebyggande arbete är nyckeln

För att undvika mobbning måste arbetsgivare arbeta förebyggande med tydliga rutiner och en stark arbetsmiljökultur. Det handlar inte enbart om att identifiera och hantera enskilda individer, utan att förstå och åtgärda underliggande problem i organisationen.

– Mobbning uppstår sällan ur tomma intet. Det är ofta ett symptom på en arbetsplats med bristande kommunikation, osunda hierarkier eller otydliga ledarskapsstrukturer. 

Att bara peka ut en skyldig räcker inte – man måste arbeta med hela organisationen för att få en hållbar lösning, avslutar Bennich.