I takt med att matpriserna stiger, blir det allt viktigare för konsumenter att kunna skilja mellan verkliga extrapriser och vilseledande erbjudanden i mataffärer.
Ulf Mazur, grundare och vd för Matpriskollen, delade nyligen med sig av sina insikter i Nyhetsmorgon om hur man kan undvika att bli lurad av mataffärernas prissättningstaktiker.
Mazur påpekar att nästan en fjärdedel av svenskarnas matinköp nu görs till extrapris, men varnar för att alla erbjudanden inte är så fördelaktiga som de verkar.
"Det är stor skillnad på rabatterna, även om de marknadsförs med stora stjärnor," säger han.
Han betonar vikten av att läsa det finstilta på skyltarna för att förstå den verkliga besparingen.
Mazur varnar särskilt för skyltar med formuleringar som "vårt pris" eller "lågt pris", som kan vara missvisande.
"Man måste sätta det i relation till något. Var skeptisk," råder han.
Ett konkret exempel han ger är erbjudanden som "två fil-paket för 50 kronor", där priset per styck egentligen inte erbjuder någon besparing.
Liknande "köp två för"-kampanjer kan ofta resultera i minimala besparingar.
Mazur ger även tips för att spara pengar genom att undvika varor som butiken har "gjort år dig".
Han exemplifierar med vattenmelon, där en hel melon kostar betydligt mindre än skivad melon.
"När butiken gör något åt dig, kostar det extra. Var uppmärksam på det," säger han.
Genom att vara medveten om dessa taktiker och noggrant jämföra priser och erbjudanden, kan konsumenter göra mer informerade val och undvika att betala mer än nödvändigt under sina matinköp.