Emma Andersson från Mölnbo ville sälja barnens kläder second hand och lade upp dem i en populär app. Bara minuter senare möttes hon av en mardröm: hennes bankkonto var tömt.
Det rapporterar SVT Nyheter.
– Det känns fruktansvärt, särskilt nu när julen närmar sig, säger Emma.
Ett proffsigt bedrägeri
Emma använde second hand-appen Vinted för första gången och blev snabbt kontaktad av en köpare. Efter några meddelanden fick hon besked om att ett av plaggen hade sålts. Kort därefter upptäckte hon att hennes konto var länsat.
– Det är lätt att tro att man skulle kunna genomskåda en sådan här bluff, men de var väldigt skickliga, berättar Emma.
Hon är långt ifrån ensam om att ha blivit lurad på köp- och sälj-plattformar. Enligt polisen är annonsbedrägerier ett växande problem, där bedragare ofta utnyttjar köpare och säljare som inte misstänker något.
Annonsbedrägerier – ett stort problem
Förra året anmäldes 27 000 fall av annonsbedrägerier i Sverige, och över hälften av dem skedde via Facebook Marketplace.
Lotta Mauritzson, brottsförebyggare vid polisens nationella bedrägericentrum, säger att bedragarna är mycket skickliga.
– Det är inte konstigt att man blir utsatt. Bedragarna använder olika metoder för att få tillgång till bankuppgifter, ofta genom att lura till sig bank-id, förklarar Mauritzson.
Hon påpekar också att säljplattformarna har ett ansvar att tydligt informera om hur deras tjänster fungerar och vilka säkerhetsåtgärder som ska följas.
Vinted svarar
Vinted, plattformen som Emma använde, säger till SVT att de beklagar hennes upplevelse och att de arbetar aktivt med att förbättra säkerheten.
– För att skydda våra användare utvecklar vi ständigt nya verktyg för att säkerställa trygga transaktioner, säger företaget i ett uttalande.
Polisens råd för att undvika bedrägerier
Polisen uppmanar användare av köp- och sälj-plattformar att vara extra försiktiga. Här är några tips:
Använd aldrig bank-id på begäran från en köpare eller säljare.
Kommunicera bara genom plattformens egna chattfunktioner.
Dubbelkolla alltid köparens eller säljarens identitet.
För Emma är erfarenheten en dyrköpt läxa.
– Jag hoppas att fler blir medvetna om hur lätt det är att bli lurad och att plattformarna tar sitt ansvar, säger hon.