Har du upptäckt det? Få känner till hemligheten i Coca-Colas logga

Johanna Ekman

9 veckor sedan

|

30/10/2024
Nyheter
Foto: Wiki Commons
Foto: Wiki Commons
Coca-Cola är ett av världens mest ikoniska varumärken, och dess välkända logga bär inte bara en igenkännbar design utan även ett subtilt budskap dolt i utformningen.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Den virvlande loggan, med sin röda bakgrund och vita text, har genomgått flera justeringar genom åren – särskilt i samband med lanseringen av nya smaker som Diet Coke och Coke Zero.

Men en sak har förblivit konstant: loggans estetik och dess dolda betydelse.

Enligt Richard Lau, VD för LOGO.com, har Coca-Cola lyckats skapa en visuell koppling som går bortom traditionell varumärkesbyggnad.

"Företag kan inte underskatta värdet av en bra logotyp; den är länken mellan ett företag och potentiella kunder, och ofta det kunderna minns mest," säger han.

Lau pekar på ett särskilt element i Coca-Colas logga: den utdragna svansen på bokstaven "C", som sägs symbolisera ett leende. "Detta subtila budskap kan gå obemärkt förbi, men det skapar omedvetet en positiv koppling till varumärket hos konsumenterna," tillägger Richard.

Detta rapporterar Daily Star.

På sin egen webbplats berättar Coca-Cola om loggans historia och företagets ursprung. Den berömda drycken utvecklades i maj 1886 av apotekaren Dr. John S. Pemberton i Atlanta, Georgia. Kombinationen av hans sirap och kolsyrade vatten blev snabbt populär som en uppfriskande dryck.

Loggan, som är känd världen över, skapades av Pembertons bokhållare, Frank M. Robinson, som tyckte att de två Ci "Coca-Cola" skulle se bra ut i reklam. Robinson utformade logotypen i Spencerstil, ett populärt handskriftsmanus från sent 1800-tal.

Detta ikoniska designval har stått emot tidens gång och är fortfarande ett centralt inslag i Coca-Colas globala varumärke.