Den press som sjuksköterskor på 1177 upplever på grund av tidsmålet för samtal har fått skarp kritik. Enligt flera anställda är målet att samtalen ska hålla sig inom sex minuter svårt att uppnå utan att kompromissa med kvaliteten.
Yngve Gustafson, professor emeritus i geriatrik vid Umeå universitet, uttrycker särskild oro för hur tidsmålet kan påverka äldre patienter. Multisjuka äldre, som ofta lider av flera sjukdomar och tar många läkemedel, är särskilt utsatta i dessa situationer.
"Det vanligaste symptomet hos gamla människor vid akut allvarlig sjukdom är att de ofta även kan bli lite akut förvirrade. Det kan få mycket allvarliga konsekvenser," säger Gustafson till TV4 Nyheterna.
Region Stockholm försvarar dock tidsmålet och menar att det bygger på beprövad erfarenhet. De framhåller att gränsen på sex minuter per samtal är satt efter många års sjukvårdsrådgivning på telefon och att den ska säkerställa effektivitet.
Men kritiken kvarstår. För äldre och multisjuka, vars symptom ofta kräver noggrann utredning och förståelse, kan tidsbegränsningen innebära att viktiga detaljer missas.
Flera sjuksköterskor vittnar om hur stressen leder till en känsla av otillräcklighet och oro för att fatta fel beslut.