Mitt i vardagen förändrades allt för Josefine Roos från Marks kommun. Hennes bankkonton hos Swedbank spärrades plötsligt, vilket gjorde att hon inte längre kunde betala räkningar eller ens köpa mat till sina små barn.
"Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i. Det enda du får är att: “du får vänta på ett beslut som alla andra", berättar hon frustrerat i en intervju med TV4 Nyheterna.
Trots upprepade försök att få svar från banken blev hon gång på gång hänvisad till att avvakta.
Bank-id spärrades utan polisanmälan
Som om inte den ekonomiska situationen var nog spärrades även Josefines bank-id, vilket skapade ännu större problem i hennes vardag. Att schemalägga barnens förskola eller hämta ut mediciner blev plötsligt omöjligt.
"Du behöver ju för fan bank-id:t till allt. Du är ju helt handikappad utan," säger hon.
Bakgrunden till bankens beslut var fem transaktioner på totalt 14 800 kronor. Fyra av dessa var swishar från hennes sambo, och en var en betalning från köp- och sälj-appen Vinted. Banken krävde att Josefine skulle förklara dessa inom tio dagar, vilket hon gjorde.
"Det är helt vanliga transaktioner, markerade med vad de gäller. Samma belopp varje månad. Det finns inget misstänkt, säger hon.
Trots detta förblev kontot spärrat i sex månader, och flera räkningar hann gå till inkasso innan hon bytte bank.
Klagomål ökar hos Konsumenternas bank- och finansbyrå
Josefines situation är långt ifrån unik. Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå har antalet klagomål kring frysta konton ökat markant.
Enligt Fredrik Nordquist, jurist vid Konsumenternas bank- och finansbyrå, har problem med uppsagda eller frysta konton blivit ett av de mest förekommande klagomålen. Han menar att detta skapar betydande svårigheter för konsumenter som förlorar tillgången till sina pengar på ett sätt som kan vara mycket problematiskt.