Olyckor med elsparkcyklar har ökat dramatiskt de senaste åren, och en av de största orosmolnen är den låga hjälmanvändningen bland barn.
Enligt observationer som genomförts av Nationella Trafiksäkerhetsförbundet (NTF) använder endast 43 procent av barn under 15 år hjälm, trots att lagen kräver detta.
Bland äldre barn och ungdomar är siffran ännu lägre, där endast 5 procent använder hjälm, enligt ett pressmeddelande från NFT.
"Vid olyckor med elsparkcykel är det vanligt med huvudskador. Genom att använda cykelhjälm minskar du risken för en allvarlig huvudskada betydligt. Det är en relativt enkel skyddsutrustning, men den kan vara livsavgörande," säger Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst.
Trots att elsparkcyklar klassas som cyklar och omfattas av samma regler, visar NTF:s observationer att reglerna ofta bryts.
Det är vanligt att förare kör på trottoarer eller skjutsar passagerare, vilket är förbjudet. Nästan var tionde förare observerades skjutsande, och de flesta av dessa var barn som körde med en kompis på elsparkcykeln.
Malin Lundgren uttrycker oro över föräldrarnas roll i att säkerställa att deras barn följer reglerna:
"Som förälder behöver du prata med barnen om hur de kör och vad de behöver tänka på så att de inte riskerar att skada sig själva eller andra," säger hon.
De observationer som NTF genomfört under tre veckor i augusti och september 2024 täckte totalt 720 förare på tio orter runt om i Sverige. Detta är en del av en uppföljning efter fjolårets enkätstudie som visade låg kunskap om elsparkcykelns regler.
Samtidigt visar statistik från Transportstyrelsen att antalet olyckor med elsparkcykel fyrdubblats mellan 2019 och 2023. Majoriteten, 75 procent, är singelolyckor, vilket innebär att inget annat fordon varit inblandat.