Fabrikerna som tillverkar svenskt godis står inför en oväntad utmaning: en exploderande efterfrågan från utlandet, särskilt från USA.
Exporten dit har ökat med hela 255 procent, vilket har lett till att svenska producenter nu tvingas prioritera hemmamarknaden för att säkerställa att lördagsgodiset inte försvinner från svenska butiker.
Trenden började med ett kraftigt uppsving i intresset på sociala medier, där hashtaggen "swedish candy" snabbt blev populär och bidrog till det ökade intresset från internationella konsumenter.
Niclas Arnelin, affärsområdeschef för konfektyr på Orkla, förklarar situationen:
"Vi har en lång tradition av att tillverka högkvalitativt godis i Sverige, och våra starka smaker har skapat ett stort intresse utomlands," säger han enligt TV4 Nyheterna.
Men den ökade efterfrågan har kommit med sina utmaningar. På kort tid har exporten ökat med nästan 50 procent, och fabriker har nu tvingats säga nej till förfrågningar från länder utanför Norden.
"Det är klart att det är smärtsamt, vi vill ju sälja mer godis och få andra länder och nationaliteter att smaka vårt godis," säger Arnelin.
Den stora efterfrågan har gjort att tillverkare i Sverige måste göra tuffa prioriteringar. Medan intresset i USA och andra länder växer, har fabriken i Jönköping nyligen stoppat utomnordiska förfrågningar för att säkerställa att den svenska marknaden inte drabbas av brist.
Arnelin tror att problemet kan vara löst inom tre till fem månader, då fabrikerna hoppas kunna möta den ökade efterfrågan både internationellt och i Sverige.