Kunder i chock över Icas nya Instagram-reklam: 'Att män ställer upp på sånt här'

Johanna Ekman

1 timme sedan

|

16/01/2025
Kampanjen, där anställda ropar "Smack i bang", har delat åsikterna hos kunderna och blivit viral på sociala medier.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Det var genom en Instagramvideo som Ica Maxi Eskilstuna drog igång diskussionerna. I filmen, som marknadsför butikens kampanjdag, ses personalen spexa och ropa ut det interna Ica-uttrycket "Smack i bang".

Även om det hela var tänkt som en lättsam marknadsföring, har responsen varit allt annat än entydig.

Sociala medier driver debatten

Videon spreds snabbt efter att det populära Instagramkontot @manorkarjuinte, med över 348 000 följare, delade klippet. Kommentarerna från följarna varierade mellan uppskattning och kritik. Några såg det som en humoristisk kampanj:

"Det är något visst med dessa lokala ICA-reklamer. De får en att rysa och småle på samma gång."

"Men vad i hela friden gör de reklam för?"

"Den löneökningen för att få mig att delta i detta finns inte."

"Att män ställer upp på sånt här..."

Att använda sociala medier är inget nytt för Ica-butiker. Flera lokala enheter, som Ica Brottbyhallen med över 100 000 följare på TikTok, har tidigare lyckats skapa engagemang.

Men samtidigt finns det kritiska röster som menar att marknadsföring som denna går över gränsen för vad som anses professionellt.

Vad tycker du?