Endast 87,2 procent av de över en miljon persontåg som avgick under 2024 ankom i tid, enligt Trafikverkets preliminära siffror. Detta innebär att tågens punktlighet nu är den sämsta sedan 2010, långt ifrån järnvägsbranschens mål på 95 procent.
Stigande trafikvolymer och fler underhållsarbeten
Trafikverket lyfter fram flera bidragande faktorer. Trafikvolymerna har ökat med närmare 40 procent sedan 2010, vilket ökat pressen på järnvägssystemet.
Samtidigt har stora satsningar på att rusta upp spår, växlar och kontaktledningar påverkat trafiken negativt. Enligt Anna Ericsson, chef för verksamhetsområde Trafik, är detta en stor utmaning som kräver långsiktiga lösningar.
”Vi har fortsatt en stor utmaning i att balansera den kraftiga trafikökningen med historiskt stora satsningar på underhåll,” säger hon enligt SVT Nyheter.
Spårspring skapar kaos
Ett växande problem är spårspring – där personer genar över spåren eller vistas där obehörigt. I december 2024 försenades nära 2 000 tåg på grund av detta, vilket Anna Ericsson beskriver som en alarmerande utveckling:
”Vi får avvakta tills alla siffror analyserats, men det är tydligt att obehöriga på spåren haft en rekordstor påverkan under 2024.”
Inga snabba lösningar i sikte
Trots vissa ljuspunkter under året, som i mars och december då punktligheten närmade sig 90 procent, är situationen fortsatt allvarlig.
Trafikverket planerar nu en djupare analys för att hantera problemen och förbättra punktligheten framöver.